Sík, sűrűn lakott, átjárható, autómentes. Ezek a tulajdonságai egy valóban biciklibarát városnak, a Stephen Flaming által megalkotott Velotópiának.
A koncepció lényege, hogy már a városok építésekor gondolni kell a biciklisekre, és az infrastruktúra fejlesztésekor az autók helyett a kerékpáros közlekedést kell alapvetésnek tekinteni.
Ennek értelmében Amszterdam és Koppenhága is elavultnak tekinthető, hiszen ezekben a városokban az autózás még mindig valódi opciót jelent. Azaz bármennyire is magas a kerékpározók aránya, akkora jelentősége még sincs, hogy érzékelhető hatása legyen a globális felmelegedésre, a közegészségügyre vagy a gazdaságra.
Velotópia ugyanakkor úgy épülne fel, hogy a biciklivel közlekedőkre optimalizálják: fedett kerékpárutakat alakítanának ki, a lakóépületekbe, irodákba, bevásárlóközpontokba biciklivel is be lehetne hajtani ahhoz hasonlóan, ahogyan ma – elméletileg – kerekesszékkel vagy babakocsival is be lehet menni mindenhova. Hangsúlyozom, elméletileg.
Flaming kifejezetten elutasítja a 19. századi lakóépületeket: egy 10-12 lakásos társasház üzemeltetésének környezeti fenntarthatósága össze sem hasonlítható egy 300 lakásos modern lakóépületével.
Egy kerékpáros közlekedésre épülő város képes magába foglalni mindazokat az előnyöket, amelyek együtt járnak a városi léttel a 21. században. Az emberek életmódja sokkal aktívabbá és egészségesebbé válik, a légszennyezettség jelentősen csökken, illetve megjelenik egy olyan tér, ahol jelen vannak valódi emberi kapcsolódások.
via CityLab
Kommentek