Zöldhullám

Repüljünk?

Repüljünk?

2015.07.18 zsoltmelinda

A légi közlekedéshez köthető kibocsátás 1990 és 2012 között 76,1 százalékkal nőtt, ami a globális kibocsátás éves mértékének 2 százaléka.

airplane-vapour.jpg

A légitársaságok kiadásainak legnagyobb részét az üzemanyag teszi ki, így nem meglepő, hogy nyomást gyakorolnak a repülőgépgyártókra, és lobbiznak egy számukra kedvezőbb szabályozási környezetért, hogy költséghatékonyabbá tudják tenni a működésüket.

boeing-787-9-021.jpg

A Boeing tavalyi becslése szerint 2014 és 2033 között 36770 darab új repülőgép száll fel, és teljesen nyilvánvaló, hogy jelentősen hatékonyabb lesz az üzemanyag-felhasználásuk. Például az új Boeing 787-9 Dreamliner egy ülésre számítva 20 százalékkal kevesebb üzemanyaggal repül, valamint 20 százalékkal kisebb a kibocsátása, mint a korábban gyártott hasonló méretű repülőké.

Ugyancsak jól működő eszköz a kibocsátáscsökkentésre, ha a repülők útvonalának tervezésekor figyelembe veszik a hatékony üzemanyag-felhasználást, ehhez azonban modern repülésirányítási rendszerekre van szükség. Emellett a légitársaságok elkezdtek odafigyelni arra is, hogy csökkentsék a terhet, amit a repülőkre pakolnak. A súly kalkulálásakor olyan elenyészőnek tűnő tételek is számítanak, mint a fedélzeten osztogatott magazinok vagy ásványvizek.  

A bioüzemanyagok alkalmazása ugyancsak jelentős kibocsátáscsökkentést képes elérni. A számok nagyjából úgy alakulnak, hogy az éves 600 millió tonna kibocsátott szén-dioxid mennyiségét 498-845 millió tonnával lehet csökkenteni 2050-re.

Fontos tehát, hogy ezek az eredmények még mindig úgy hoznak jelentős eredményeket a kibocsátáscsökkentésben, hogy közben a repülési szokások nem változnak. Ez azt jelenti, hogy a kényelmünk változatlanul megmarad, azaz még mindig nincs szó arról, hogy a repülést valamilyen más közlekedési eszközzel helyettesítsük.  

A közel összes légitársaságot tömörítő szövetség, a IATA régóta elkötelezettnek tűnik a kibocsátáscsökkentés mellett: egyrészt úgy próbál fejleszteni, hogy azzal ne növekedjen a kibocsátás, illetve azt a látványos célt is kitűzte maga elé, hogy 2050-re felére csökkenti a kibocsátását a 2005-ös értékhez viszonyítva.

 

via Bloomberg 

komment komment

repülés közlekedés bioüzemanyagok

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldhullam.blog.hu/api/trackback/id/tr737636930

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek