Zöldhullám

Elkészültek egy utópikus bringás város tervei

Elkészültek egy utópikus bringás város tervei

2015.10.20 zsoltmelinda

Sík, sűrűn lakott, átjárható, autómentes. Ezek a tulajdonságai egy valóban biciklibarát városnak, a Stephen Flaming által megalkotott Velotópiának.

velotopia1.jpg

A koncepció lényege, hogy már a városok építésekor gondolni kell a biciklisekre, és az infrastruktúra fejlesztésekor az autók helyett a kerékpáros közlekedést kell alapvetésnek tekinteni.

Ennek értelmében Amszterdam és Koppenhága is elavultnak tekinthető, hiszen ezekben a városokban az autózás még mindig valódi opciót jelent. Azaz bármennyire is magas a kerékpározók aránya, akkora jelentősége még sincs, hogy érzékelhető hatása legyen a globális felmelegedésre, a közegészségügyre vagy a gazdaságra.

Velotópia ugyanakkor úgy épülne fel, hogy a biciklivel közlekedőkre optimalizálják: fedett kerékpárutakat alakítanának ki, a lakóépületekbe, irodákba, bevásárlóközpontokba biciklivel is be lehetne hajtani ahhoz hasonlóan, ahogyan ma – elméletileg – kerekesszékkel vagy babakocsival is be lehet menni mindenhova. Hangsúlyozom, elméletileg.   

velotopia2.jpg

Flaming kifejezetten elutasítja a 19. századi lakóépületeket: egy 10-12 lakásos társasház üzemeltetésének környezeti fenntarthatósága össze sem hasonlítható egy 300 lakásos modern lakóépületével.

Egy kerékpáros közlekedésre épülő város képes magába foglalni mindazokat az előnyöket, amelyek együtt járnak a városi léttel a 21. században. Az emberek életmódja sokkal aktívabbá és egészségesebbé válik, a légszennyezettség jelentősen csökken, illetve megjelenik egy olyan tér, ahol jelen vannak valódi emberi kapcsolódások.

 

via CityLab 

komment komment

közlekedés levegő zöldhullám

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldhullam.blog.hu/api/trackback/id/tr638000297

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek