Zöldhullám

Az alacsony kibocsátású üzemanyag lehet a megoldás

Az alacsony kibocsátású üzemanyag lehet a megoldás

2015.11.24 zsoltmelinda
  • Globálisan az üvegházhatású gázok kibocsátásának 17 százaléka a közlekedésben használt üzemanyagokból származik. 
  • Az alacsony szén-dioxid-kibocsátású közlekedési üzemanyagok 800 millió tonna fosszilis üzemanyagot képesek kiváltani. 
  • A megfelelő szabályozások és jogi környezet hiánya gátat szab az alacsony szén-dioxid-kibocsátású közlekedési üzemanyagok fejlesztésének.

fossil.jpg

Globálisan a közlekedésben használt üzemanyagok mindössze 3 százaléka alacsony szén-dioxid-kibocsátású, olvasható a jelentésben, melyet a Low Carbon Technology Fuel Group adott ki kedden. Az ágazat 11 vezető cége fogott össze, hogy egy olyan megoldási tervet tegyen le az asztalra, ami képes jelentősen csökkenteni a közlekedési szektor környezeti terhelését. A jelentés tartalmaz egy olyan útmutatást, amely elérhető és komplex megoldásokat nyújt az alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagok alkalmazására.

Az alacsony szén-dioxid-kibocsátású közlekedési üzemanyagok (vagy alternatív üzemanyagok, de elsősorban a bioüzemanyagokra kell gondolni) a fosszilis üzemanyagokhoz képest 35-90 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, és az előállításuk teljes folyamata fenntartható. Brazíliában a legmagasabb a felhasználás aránya, ott 27 százalék, az Egyesült Államokban 10, az EU-ban pedig 5 százalék.

A Nemzetközi Energiaügynökség szerint 2030-ra az üzemanyagok 10 százalékának, 2050-re 30 százalékának alacsony szén-dioxid-kibocsátásúnak kell lennie ahhoz, hogy a globális felmelegedés ne érje el a 2 Celsius-fokos határt, de közben a gazdasági növekedés ne álljon le. Ez azt jelenti, hogy évente 2 milliárd tonnával csökkenne az üvegházhatású gázok kibocsátása, azaz az alacsony szén-dioxid-kibocsátású közlekedési üzemanyagok 800 millió tonna fosszilis üzemanyagot képesek kiváltani.

Ennek az ambiciózus célnak az eléréséhez az üzleti vállalkozásoknak és a nemzeti kormányoknak össze kell fogniuk. Az iparágnak évi 100 milliárd dollárral kell növelnie a beruházásokat, és 2035-ig több száz gyárat építenie. A 11 cégből álló csoport a párizsi klímacsúcson is bemutatja a most kiadott jelentését.

Az alacsony kibocsátású közlekedési üzemanyagok széles körben elfogadottak, jelentős potenciállal rendelkeznek, azonban az érdemi eredményekhez az ágazatot a mai ötszörösére kell növelni az elkövetkező 15 évben.

A népesség és a gazdasági növekedés voltak a közlekedési igények változásainak mozgatórugói az elmúlt évszázadban, ez azonban azt is hozta magával, hogy jelentősen megugrott a káros anyagok mennyisége a légkörben. Mára az az üvegházhatású gázok kibocsátásának 17 százaléka származik a közlekedésből.

A párizsi klímacsúcson a nemzeti kormányok próbálnak majd megoldást találni, melynek kulcsa, hogy a kibocsátáscsökkentésről szóló vállalásaik mögött rendelkezésükre állnak-e a megfelelő eszközök. A 11 cég olyan technológiák birtokában van, amelyeket ha elkezdenek alkalmazni, az eredmények azonnal láthatóak. Ha tehát a politikusok létrehozzák a megfelelő szabályozásokat és jogi környezetet, azzal tudják támogatni, hogy a közlekedési szektorban a szükséges mértékben csökkenjen a szén-dioxid-kibocsátás. A kiszámíthatatlan jogi környezet és az ad- hoc szabályozások visszaszorítják a beruházásokat, vagy akár teljesen ellehetetlenítik.   

Az elmúlt évtizedben az ágazat jelentős fejlődésen ment keresztül, a technológiai újítások pedig éppen az éghajlatvédelmi szempontok figyelembevételével olyan irányba haladnak, hogy az alacsony szén-dioxid-kibocsátású közlekedési üzemanyagok minél inkább fenntarthatóak legyenek. Európa vállalása a közlekedési szektorban a 2020-ig terjedő időszakra 10 százalék megújuló energiát ír elő, az azt követő szabályozási tervekről azonban egyelőre semmit nem lehet tudni.  

További részletek a World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) weboldalán>> 

 

komment komment

közlekedés egészség bioüzemanyagok zöldhullám párizsi klímacsúcs

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldhullam.blog.hu/api/trackback/id/tr578104800

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek