Már szinte közhely, hogy a túlzott mértékű autózás fenntarthatatlan a városok számára. A dugókban elvesztegetett idő, az egyre lehetetlenebb parkolás, a lég- és zajszennyezés okozta egészségi ártalmak és a közösségi terek hiánya mindenki számára ismertek. Egyre több városban jönnek rá, hogy egyszerűen nem bírnak el több autót.
Statisztikák is bizonyítják, hogy a zöldebb, közösségi terekben gazdag és nem autók által dominált városrészekben jobban pörögnek az üzletek, emelkednek az ingatlanárak, egészségesebbek és szociálisabbak a lakók, hatékonyabb a közlekedés.
De hogy lehet ezt elérni? Barcelona jó példával állt elő.
A katalán fővárost aránytalanul leuralták az autók: miközben az egyéni gépjárműforgalom csupán 20 százalékát adja a közlekedésnek, mégis a városi területek 60 százalékát használják kocsik. Barcelona és 35 környező település levegője szennyezettebb az EU által elvártnál, és ez évente több ezer halálesethez vezet. A város ezért úgy döntött, 21 százalékkal csökkentik a forgalmat. Mindezt ügyes terelésekkel, a közösségi és kerékpáros közlekedés fejlesztésével és több városi tér kialakításával érnék el.
Barcelona nagy része egy sakktáblára hasonlít: a párhuzamos és egymásra derékszögű utcák tömböket zárnak közre. 5 különböző városrészben 9 háztömbből álló, nagyjából 5-6000 embernek otthont adó óriástömböket szemeltek ki, melyeken belül megszüntetik az átmenőforgalmat.
A város nagy részén 50 km/órával lehet közlekedni, a kiválasztott tömbökben (más néven szuperblokkokban) viszont első lépésben csupán 20, majd 10 km/óra lesz a megengedett sebesség, a behajtó kocsikat a következő sarkon kiterelik a szuperblokkból. Ezzel megszűnik az átmenőforgalom, hiszen csak az ott lakók, vagy direkt oda tartók fognak behajtani egy ilyen szuperblokkba.
A parkolók helyett mélygarázsokat építenek, a felszabaduló területeken pedig előnyben részesítik a gyalogos és biciklis közlekedést. Az így visszanyert városi tereken közösségi programok, kereskedelem és vendéglátás fellendülését várják. Plusz pont, hogy a szuperblokkokat nem kizárólag jobb módú, vagy turisták által használt területeken vezetik be.
Az intézkedés egyébként nem egyedi, a világ számos nagyvárosában sikeresen csillapították hasonló módon a belvárosi forgalmat. Budapesten például a 8. kerületi Palotanegyedben és az 5. kerület déli, Egyetem tér és Vámház körút közti területéről terelték így el az átmenőforgalmat.
A tervekről bővebben a Vox és a Guardian oldalán lehet olvasni.
Kommentek