Az elektromos autók és a napelemek gyártási költségeinek csökkenése végre leállíthatja a fosszilis üzemanyagok iránti keresletet akár 2020-ra.
Egy friss tanulmány szerint a zöld technológiák költségeinek drasztikus csökkenése, és a nemzetközi közösségben egyre erősödő elköteleződés a kibocsátáscsökkentés mellett pár éven belül 10 százalékos piacvesztést okozhat a szennyező üzemanyagoknak.
Az Imperial College London Grantham Intézete és a Carbon Tracker közös tanulmánya kitér arra is, hogy ez a 10 százalék már elég ahhoz, hogy a piac teljesen átalakuljon. A nagy energiaszolgáltatók ugyanis nincsenek felkészülve arra, hogy a gazdaságban valóban megtörténik a váltás, és egyre jobban teret hódítanak az alacsony szén-dioxid-kibocsátású technológiák. A kibocsátáscsökkentésre vonatkozó kezdeményezéseket rendre alábecsülik, és arra számítanak, hogy minden marad a régiben, olvasható a tanulmányban.
A napenergia hasznosításának költségei az elmúlt 7 évben 85 százalékkal csökkentek. A napenergia képes lesz biztosítani 2040-re a globális energiaszükséglet 23 százalékát, 2050-re a 29 százalékát, amivel teljesen kiszorítaná a szenet, a gáznak pedig mindössze 1 százalék piaci részesedése maradna.
2035-re a közúti közlekedésben a járművek 35 százaléka lehet elektromos üzemű, 2050-re pedig már a kétharmaduk.
Ha a tanulmányban felvázolt forgatókönyv tényleg megvalósul, az azt jelentené, hogy a kőolaj és a szén iránti kereslet 2020-ban érné el a csúcspontját, és utána folyamatosan csökkenne.
A globális felmelegedés szempontjából ez 2,4 és 2,7 Celsius-fok hőmérsékletnövekedést jelentene, míg ha az egyes országok ambiciózus vállalásokat tesznek, ez lehetne akár 2,1-2,3 fok is. Azonban ha villamosenergia-termelés és a közlekedési szektor mellett a fűtési rendszereknél, illetve az iparban is megtörténik a váltás, akkor akár meg is valósulhatnak a nemzetközi közösség kitűzött klímavédelmi céljai.
via Guardian
Kommentek