A városban közlekedik, meghatározott útvonalon és megbízhatóan az autók fölé magasodik. Ugyanazokban a megállókban áll meg rendszeresen és igen, gumiabroncsok a kerekei. De mégsem hívjuk busznak. A neve kötött pálya nélküli elektromos vonat. Busz-villamos hibrid.
Tudjuk, hogy a márkázás mindenható manapság. Sajnos a városi buszról az emberek nagy többsége azt gondolja, hogy legkevésbé szexi módja a közlekedésnek, egyértelmű, hogy ez nem vezet semmi jóra a márkázása szempontjából sem.
Más a helyzet a villamosokkal és egyéb kötöttpályás megoldásokkal. Az emberek kedvelik őket, ha egy városban van ilyen hálózat, a fiatalok is szívesebben költöznek oda.
Csak hát az a helyzet, hogy a legtöbb városban a busz a jó megoldás a terepviszonyok miatt, a kötött pálya nagyon költséges és kevésbé hatékony lenne számukra.
Kínában, Zhuzhou városban megtalálták a megoldást. Villamos kinézetű, kötöttpálya nélküli, elektromos járműveket állítanak hadrendbe. Háromosztatú, zöld-fekete, 300 utast szállítani tudó, 70 km/h sebességre képes busz-vonat hibridek járják a megállókat.
A megoldás versenyképesen alacsony költségű, nem kell buszvezetőt sem fizetni. Az úttestre festett jeleket szkennelve navigálja a beépített számítógépe, ami pedig az olcsóságot illeti, a kínai gyártó szerint egy ilyen városi rendszer körülbelül az ötödébe kerül egy ugyanakkora területet lefedő és ugyanannyi embert szállító metróhálózatnak.
Sokan érdeklődnek az újtípusú tömegközlekedési eszköz iránt, Miami-Dade County polgármestere Zhuzhouba is utazik, hogy tanulmányozza működés közben: „itt van a megoldás, amit már ma bevezethetünk, nem kell évtizedeket várni arra, hogy kész legyen.” – mondta Carlos Giménez.
Persze nem lehet a városokat sem egyetlen sablonra ráhúzni, a földrajzi elhelyezkedés, a hagyományok, a kiépítettség mind befolyásoló tényező, nem beszélve a költségekről, az utazóközönség elvárásairól és a hosszú távú célokról.
A végső cél azonban mindenhol ugyanaz: a lehető legtöbb embert kiszállítani az autóból és átvinni a közösségi közlekedésre – a környezetünk érdekében is.
(Fotó: CRRC)
Kommentek