Még ha teljesül is a nagy cégek víziója és a belsőégésű motoros autókat teljesen leváltják az elektromos, vagy egyéb zéró-emissziós járművek 2040-ig, ennek hatása a bolygó teljes széndioxid kibocsátására csak minimális lesz egy új kutatás szerint.
Az International Energy Agency éves, hosszútávú trendek a globális energiaellátásban témájú beszámolójában írja, hogy a CO2 kibocsátás folyamatosan nőni fog az elektromos autók elterjedése ellenére is, hacsak a csökkentési célokat nem jelölik ki sokkal magasabban.
Ma az 1 milliárd gépjárműből 2 millió elektromos vagy hibrid meghajtású. Az IEA becslése szerint 2025-re már 50 millió, 2040-re pedig 280 millió elektromos autó lesz világszerte, ahogy mindenhol egyre inkább támogatják majd az országok ezt a technológiát.
Magasnak tűnhet ez a szám, de addigra a gépjárművek száma is megduplázódik, vagyis 2 milliárd autó lesz. Laura Cozzi, az IEA egyik vezetője szerint az elektromos autók így mindössze 1 százalék CO2 kibocsátást váltanak ki majd.
A légi és a tengeri szállításban továbbra is a szénhidrogéneket használják és az igények növekedését az elektromos autókkal megspórolt kibocsátás nem fogja tudni ellensúlyozni.
Hacsak nem jelentkezik ennek a területnek is az Elon Muskja, akinek itt ugyanolyan hatása lesz, mint Musknak az autógyártáson van. Míg a hajózásban reményt keltő a folyékony szénhidrogén meghajtás megjelenése, a légi közlekedésben egyelőre nincs reális alternatívája a kőolajnak.
Átfogó problémát jelent az is, hogy az autók meghajtására használt elektromos áramnak csak egy kisebb része jön tiszta forrásból. Az iparosodás és az életszínvonal növekedése világszerte nagy energiaigénnyel jár. 2040-re mindez az igény megduplázódik.
India és Kína ezért fektet sokat a megújuló energiákba. Ahhoz nem eleget, hogy visszafordítsa a klímaváltozást, vagy megmentse a légszennyezettségben fuldokló nagyvárosait, de ahhoz eleget, hogy újabb milliókat vonzzon vidékről a városokba.
Az IEA szerint Kínának 300 millió tonnával kellene csökkentenie 2040-re az éves szénfogyasztását, miközben az energiaigénye mintegy 600 millió tonna kőolajnak megfelelő nukleáris vagy megújuló energiára nő majd.
Szóval az elektromos autók elterjedése nem lesz olyan nagy hatással a klímaváltozásra. Ugyanakkor ha a szén- és olajenergiáról alternatív forrásokra állna át a világ, annak hatása (különösen Kína és India esetében) elképzelhetetlenül nagy lenne.
(Fotó: pixabay.com/GuillermoMemo)
Kommentek