Világszerte dolgoznak azon a várostervezők, hogy a gyalogosok több teret kapjanak a városokban és csökkenjen a CO2 kibocsátás is. Az egyik jó példa Madrid, ahol még 2016 végén Manuela Carmena polgármester bejelentette, hogy a városközpontból kitiltanák a személyautókat.
A Cadena Ser rádióban megerősítette, hogy a Gran Vía főutcán már az ő leköszönése előtt (2019 májusában várható) csak kerékpárok, taxik és buszok közlekedhetnek majd és 2025-re egész Madridból tervezik kitiltani a dízel-autókat.
Madrid természetesen nem az egyetlen ilyen város, olyannyira, hogy most mi is bemutatunk 12 olyan települést, ahol hasonló terveket fontolgatnak – vagy már be is vezettek.
Oslo
A tervek szerint 2019-ig kitiltják az autókat a norvég főváros központjából. 56 km utat alakítanak át bicikli úttá, és nagyon sokat áldoznak a tömegközlekedésre is.
Madrid
A városközpont autómentesítésével „a fenntartható mobilitás” programot követi, melynek célja a napi autóhasználatot 29 százalékról 23 százalékra visszaszorítani.
Azok az autósok, akik nem veszik figyelembe a rendelkezést, legalább 80 eurós büntetést fizetnek majd és a jobban szennyező autók esetében a parkolás is többe kerül.
Csengdu
A kínai városban úgy tervezik meg az új lakóövezetet, hogy 15 perc gyaloglással minden elérhető lesz. Az utak feléről 2020-ra kitiltják az autókat.
Hamburg
A német városban könnyebb lesz nem vezetni. Két évtizeden belül a séta és a biciklizés lesz az uralkodó közlekedési forma. Bizonyos területekre autóval egyáltalán nem lehet majd behajtani.
Koppenhága
Továbbra is a kerékpár lesz a fő közlekedési eszköz. Már ma a lakosság fele a kerékpárt használja a dán fővárosban, itt lakik a legkevesebb autó-tulajdonos, itt van a legtöbb kerékpárút.
Párizs
2016 óta 1997 előtt gyártott autóval hétvégente nem lehet behajtani a városközpontba. Autómentes napokat tartanak, be akarják tiltani a dízel autókat, az elektromos autóknak kerítenek el útpályákat és megduplázzák a bicikliutak hosszát is 2020-ra.
Athén
Szintén a dízelautók betiltására készül 2025-ig bezárólag. A fő cél pedig az autók teljes kitiltása a légszennyezettség miatt.
London
A brit fővárosban is büntetik és 2020-ig teljesen be is tiltják a dízelautókat.
Brüsszel
Az egyik legnagyobb autómentes területtel büszkélkedhet Európában. A tömegközlekedést propagálják 2002 óta és van egy teljesen autómentes nap szeptemberben.
Mexikóváros
A mexikói metropolisz mintegy 2 millió autót tervez kitiltani a városközpontból. Egyelőre (2016 óta) rendszám alapján rotálják az autók behajtását minden héten két napon és havonta két szombaton. Olyan magas a légszennyezettség, hogy ezt minél előbb ki kell terjeszteni.
Vancouver
A kanadai város a tömegközlekedés használatának bátorítását választotta. 2015 óta a lakosság az esetek felében vagy a közösségi közlekedést vagy a gyaloglást vagy a biciklizést választja az autó helyett. Az autómentes mozgalmak régóta tárt kapukat döngetnek itt.
New York
A világváros lépésről-lépésre próbálja csökkenteni az autóforgalmat. Növelik a gyalogosok, a biciklizők, a földalattik és a buszok arányát. A legnépszerűbb terek csak gyalogosan látogathatók.
(Fotó: pixabay.com/Skitterphoto)
Kommentek