Az etanol önállóan is használható üzemanyagként, de más üzemanyag minőségének javítására is alkalmas.
Az Európában gyártott etanol üvegházhatású gáz kibocsátása 2015-ben átlagosan 65%-kal volt alacsonyabb, mint a fosszilis üzemanyagoké, ami az öt évvel korábbi 50%-os adathoz képest jelentős előremozdulás. Ha ehhez még hozzáadjuk az etanol magas oktánszámának köszönhetően megnőtt motorhatékonyságot, a klímaváltozást mérséklő hatás még magasabb.
Ahhoz, hogy pontos számítások szülessenek a szén-dioxid-kibocsátásról, olyan egységes számítási rendszert kéne alkalmazni, ami valóban lefedi a valóságot. Ehhez képest az ILUC (indirect land use change, azaz a földhasználat bioüzemanyagokhoz kötődő közvetett megváltoztatása, ami a gyakorlatban a szén-dioxid-kibocsátás növekedésével jár) még mindig nem szerepel az EU-ban alkalmazott módszerek között. Pedig nagyon is ott volna a helye, az összes intézmény - az Európai Parlament, az Európai Bizottság, az Európai Számvevőszék és az etanolipar maga - egységesen kiáll mellette
Az ILUC-kibocsátások, a valós fosszilis értékek alkalmazása, és az általánosan elfogadott szén-dioxid-kibocsátás számviteli gyakorlatának meghonosítása - akárcsak a pénzügyben - a végső lépcsőfokai a teljes szén-dioxid-kibocsátás nyilvántartásának.
Európa összességében fosszilis üzemanyagok importjára szorul, azonban a bioüzemanyagok termelésének fokozásával segíthetünk ezen a kitettségen. Az állati takarmányt ugyancsak óriási mennyiségben importáljuk, miközben a bioetanol gyártása során létrejövő társtermék, egy magas fehérjetartalmú takarmány, nem tartalmaz sem genetikailag módosított organizmusokat, sem antibiotikumokat.
Tekintse meg A bioetanol igaz története című videósorozatunk 4. részét, aztán maradjon velünk, a következő részben az etanolipar jövőjéről lesz szó. Megtudhatjuk, hogy figyelemreméltó tulajdonságai ellenére a bioetanol használata - ahogyan az azt hordozó fosszilis üzemanyagok használata is - csökkenni fog, sőt, feleslegessé válik, hiszen minden jármű elektromos hajtású lesz. Mi fog tehát történni a bioüzemanyagok és a szuperhatékony finomítók körüli vitával egy pár évtized elteltével, amikor a folyékony üzemanyagok már őstörténetnek számítanak majd?
A bioetanol igaz története című videósorozatunkban azt nézzük végig, hogy a közlekedés zöldítése mellett milyen egyéb hatásokkal jár az etanol széleskörű alkalmazása, és hogy miért jelent komplex megoldást Európa számára. A videókban megszólalnak az érintettek, a politikai, a gazdasági és a tudományos élet szereplői bemutatva az iparág sajátosságait a saját szemszögükből, illetve egy gazda is beszél személyes tapasztalatairól.
Kommentek