Az nem újdonság, hogy a városi közlekedés, különösen csúcsforgalomban, szükségtelenül nagy mértékben szennyezi a légkört, nem mellesleg a dugóban ácsorgás idegesítő az autózók számára is. Az MIT (Massachusetts Institute of Technology) kutatóinak friss tanulmánya erre a problematikára kínál megoldást: zöldhullámmal, vagyis a közlekedési lámpák megfelelő beállításával hatékonyabbá, azaz gyorsabbá és így kényelmesebbé tehető az autósok élete, emellett érdemben csökkenthető az üvegházhatású gázok kibocsátása.
A Transportation Science and Transportation Research című szaklapban közzé tett tanulmány szerint a járművek közlekedés során megfigyelt mozgása, illetve a közlekedés rendszerszintű mintázatainak sajátosságai olyan adatokat szolgáltattak, melyekkel a jelenleginél jobban szervezhető a városi közlekedés. A végeredmény egy olyan algoritmus, amelynek alkalmazásával a városi közlekedés tervezése magas szinten optimalizálható. Így például a főútvonalak választásával a legideálisabban lehet autózni mind az idő, mind a kibocsátás szempontjából, bár a modell természetesen nem alkalmas minden, az utazáskor előforduló esemény hatásának kiszámítására.
A kutatók a svájci Lausanne városában gyűjtötték az adatokat, naponta több ezer autó aktivitását és egyéb sajátosságait figyelték meg egyéni és magasabb, a városi rendszer szintjén is. A felmérésben 12 ezer jármű vett részt, voltak köztük motorok, autók, buszok, számoltak ezeknek az üzemanyag-fogyasztását, és összesen 17, a közlekedésben kulcsfontosságú kereszteződést vizsgáltak különböző időpontokban.
A módszerrel tehát optimalizálható a városi közlekedés, lecsökken az az idő, amit piros lámpák miatti várakozással kell tölteni, csökken a káros anyagok kibocsátásának mértéke. Összességében a várostervezők jutottak egy olyan eszközhöz, ami már a tervezési szakaszban szolgáltat adatokat a környezetvédelmi hatásokról és a közlekedés hatékonyságáról, ami az életminőség javításán túl segít például olyan praktikus dolgokban, hogy hova érdemes a közbicikli dokkolóit elhelyezni.
Kommentek