Zöldhullám

Mit tankoljunk az autónkba?

Mit tankoljunk az autónkba?

2017.10.06 Lord Green

A szemünk előtt alakul át az autóipar, egyre nagyobb teret nyernek az elektromos autók (legalábbis egyre több szó esik a térnyerésükről), azaz küszöbön áll egy forradalom. Minisorozatunk első részében az elektromos autókkal foglalkoztunk, most pedig jöjjön az etanol.

bioetanol_tankolas.jpg

A bioetanol üzemanyagokban történő felhasználása ugyanis egyre jobban terjed világszerte (Brazíliától Ausztrálián és az Egyesült Államokon át Svédországig), és lassan, de biztosan ez lesz a helyzet az Európai Unióban is. 

Mielőtt azonban erre térnénk rá, említsük meg, hogy a bioetanol E85 oktánszáma 104-105, ami viszont kellemetlen, hogy a fűtőértéke 30 százalékkal alacsonyabb, mint a benzinnek. 

Ezzel együtt is az Európai Bizottság nemrégiben nyilvánosságra hozott jelentése, ami több előnyét is kiemelt a benzin magasabb etanoltartalmának, elsősorban a veszélyes szennyező anyagok alacsonyabb kibocsátását és a motor teljesítményének javulását. 

A tanulmányt (amit itt lehet teljes egészében elolvasni) az ICF végezte az Európai Bizottság megrendelésére, és az volt a célja, hogy megvizsgálja, milyen hatása van a biokomponenseknek a közlekedésben használt üzemanyagokra. 

A végkövetkeztetés az lett, hogy ha a benzinben felhasznált etanol mennyiségét 5-ről 10 vagy akár 20 százalékra emeljük, az nem csak csökkenti a járművek által kibocsátott szennyező anyagok mennyiségét, és javítja a levegőminőséget, de segít csökkenteni a függést a fosszilis petróleumalapú üzemanyagoktól. 

A bizottsági jelentés szerint az üzemanyagok magasabb etanoltartalma akár 5-20 százalékkal is csökkentheti a szénhidrogén-, a szénmonoxid- és a szálló por-kibocsátást. 

Mindez azt jelenti, hogy célszerű lenne elgondolkodni a megújuló etanol eddiginél kiterjedtebb használatán az üzemanyagokban, ami javíthatná a teljesítményt, ugyanakkor jelentősen csökkenthetné a károsanyagok kibocsátását. 

A tanulmányt egyébként még 2015 októberében végezték, ám az Európai Bizottság csak pár hete hozta nyilvánosságra. „A jelentés megerősíti mindazokat az előnyöket, amiket az etanol jelent az európai közlekedésben” – emelte ki az európai megújuló etanol szövetség, az ePure főtitkára. 

Emmanuel Desplechin szerint az Európában egyébként fenntartható módon előállítható etanol már most is segít az üvegházhatású gázok és az egyéb káros szennyező anyagok kibocsátásának csökkentésében. Ráadásul az E10 és a hozzá hasonló anyagok abszolút kompatibilisek a legmodernebb autókkal is.

komment komment

közlekedés autó légszennyezés bioetanol gépjármű

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldhullam.blog.hu/api/trackback/id/tr2712930493

Kommentek

süti beállítások módosítása